(0 produkter) - 0,00 DKK

Din indkøbskurv er tom.

Underskoven.dk - her handler vi bøger

Underskoven.dk - her handler vi bøger

Ludvig Holbergs gåde

Flere visninger

Ludvig Holbergs gåde

Vær den første til at bedømme dette produkt

ISBN 13: 978-87-92824-33-2

Lagerstatus: På lager

199,00 DKK
ELLER
Relaterede produkter

Detaljer

For år tilbage havde jeg lejlighed til at gennemgå et udvalg af Ludvig Holbergs bedste komedier på University of Washington, hvilket gav mig ideen til nærværende afhandling, der består af to dele, nemlig en gennemgang af henholdsvis Erasmus Montanus og Jean de France, der tilsammen bidrager til løsningen af forfatterens gåde. Samtidig med at jeg lægger vægt på den faktuelle barndomshistorie med dens tidlige tab af forældrene og de mange søskende, da børnene bliver spredt for alle vinde ved moderens død, fokuserer jeg i de nævnte komedier på titelpersonernes fiksering til de respektive moderfigurer, nemlig Nille og Magdelone. I Ludvig Holbergs Første Levnedsbrev fra 1728 hedder det i A. Kragelunds oversættelse om forældrenes død:

Jeg laa endnu ved min ammes bryst, da min Salig Fader døde. Han efterlod os en ret betydelig formue, som dog gik næsten helt tabt ved en ulykkelig brand, der opstod omkring midnat i et nabohus, saa at vi blev fuldstændig ruinerede. Vi beholdt blot nogle bøndergaarde, min Far havde købt kort før sin død, og hvis indtægter neppe var store nok til at ernære saa stor en familie; men hvad der manglede i indtægt, blev der bødet paa ved saa stor en sparsommelighed, at min mor godt og vel ti aar senere efterlod seks efterlevende børn disse smaagaarde urørte og ubeheftede. (Ludvig Holbergs Tre Levnedsbreve 1728-1743 I, 1965 11)

Tabet udgør biografisk set en forudsætning for den moderbinding, der fremanalyseres i de to komedier. I begge forløb foretager titelpersonerne en række grænsekrænkelser, der i sidste instans giver bagslag. Selv om der er enighed blandt litteraturhistorikere fra Francis Bull til Hans Brix om, at der er mange paralleller mellem de to komedier, er der ingen, som har fundet den fælles motor i de respektive forløb. Som det fremgår af gennemgangen har litteraturhistorikerne først og fremmest interesseret sig for Erasmus Montanus på bekostning af Jean de France, hvilket antagelig hænger sammen med, at der sker en reintegration i den første komedie, mens hovedpersonen i den anden bliver udstødt af det danske samfund. Som kompensation for det traumatiske tab bliver Ludvig Holberg skuespilforfatter; da han ikke længere bliver set af sine forældre, bliver han til gengæld set af et stort publikum i 1720rne. Det samme forhold gælder vidt forskellige forfattere som f.eks. Kjeld Abell, Carl Erik Soya, Kaj Munk og Leif Panduro.

Bo Elbrønd-Bek (f. 1946), der er ph.d, cand.mag. et mag.art., har bl.a. undervist ved Odense Universitet, University of Washington, University of Wisconsin-Madison, Universitetet i Oslo, Københavns Universitet, hvortil kommer forskningsstipendier ved Ernst Moritz Arndt Universität zu Greifswald og Humboldt Universität zu Berlin. Har udgivet en halv snes bøger og offentliggjort et halvhundred artikler og forfatterinterview.

Forfatter Bo Elbrønd-Bek
Udgivelsesdato Nej
På lager fra Ikke tilgængelig

Brug mellemrum til at adskille tags. Brug apostroffer (') til flere ord i ét tag.


Indsend din bedømmelse

Du anmelder: Ludvig Holbergs gåde